Lasse skrev:Det finns många sätt att flå en katt på eller hur Drullputt?
Den startmetod som Drullputt rekommenderar är den som många saltvattensakvarister använder. Jag brukar starta betydligt tuffare. Det viktigaste är att du väljer en metod och sedan följer du den ganska slaviskt. att kasta mellan olika metoder brukar dock bara leda till besvärligheter.
De här små karen är inte de bästa för SPS men det går att köra några typer av storpolypiga stenkoraller och framförallt skivanemoner och mjukkoraller.
Jag har beskrivit närmare hur jag brukar starta i orginaltråden om mitt Red Sea Max på saltvattensguiden och jag kommer att beskriva och dokumentera starten av mitt ny 57 liters här på zoopet.
Det Johan 400 far efter vad gäller prylar under sanden är att jag har användt gamla bottenfilterplattor för att skapa en typ av sandbädd som kallas plenummetoden - dock inget krav för lyckad start. Däremot vill jag ha betydligt djupare sand än Drullputt eftersom jag anser att den bidrar enormt mycket till stabiliteten i karet, djupet och alla de smådjur som finns där.
Mina uppsättningar bygger mycket på biologisk stabilitet och att man alltid har vattenbyte att tillgå vid problem.
MVH Lasse
PS Drullputt - trevligt att se dig här på Zoopet!
Ska försöka hitta den tråden och läsa... man vill ju ha igång det så fort som möjligt...
Kommer säkert med fler frågor snart:)