Här var det en massa att läsa och intressant som attans var det att se alla åsikter.
Själv har jag bara bra att säga om de som har "kamphundsraser" i mitt samhälle. Dom som har dom raserna är mycket noga med desiplin och det är rätt ägare till rätt raser. Här i Stenungsund har vi mer problem med småhundar som 40- och 50-talisterna låter springa vind för våg och ställa till oreda. Sällan är dom kopplade och många gånger har det hänt att min hane blivit påhoppad av en sån där liten sprätt.Ägaren brukar då säga att - så har aldrig lilla "pontus" gjort fast han gjorde samma sak en månad tidigare. De är också dessa ägar som inte plockar upp efter sina hundar, tro det eller ej.
Själv har jag faktist dålig erfarenhet av strävhårig tax och Jack russel som jag vid ett flertal tillfällen blivit attackerad av. Vissa tror ju att små hiundar är snälla. söta och helt ofarliga och inte kräver någon träning och diseplin.
Nej min tanke med denna tråden och mitt svar är rätt hund för rätt matte/husse. Inför krav på grundläggande lydnadskurs för alla nya hundägare.