ampe skrev:Tack för hjälpen! Enligt yngelbeskrivningarna är det guppys som simmar omkring. 2 av 3 har överlevt natten. Så nu sitter jag som värsta hönsmamman -Nej, inte simma ut på öppet vatten! Håll dig vid växterna! Men fascinationen lägger sig nog om några eh... kullar?
....eller inte! Du är ju redan återfalls akvarist efter vad jag förstod.:p:D
Det är bara att köpa fler och större akvarier. Har du förresten odlat dvärgciklider någon gång, otroligt intresant yngelvård....:)
Jag skulle strunta i nylonstrumpan, gyppy tenderar att INTE låta sig sugas in i pumpen, platy däremot är lite mer korkade...men du kommer nog få mer problem med strumpan än att du räddar enstaka yngel. Skaffa javamossa snarast, och lite rötter &stenar på botten, platy yngel tenderar att gå mera nertill i akvariet. Men det första som ALLA levandefödares yngel gör är att gå upp till ytan och fylla sin simblåsa, därför behöver man ha gott om växter på alla nivåer, skaffa gärna flytormbunke till ytväxt. Den går också att plantera ner i botten och bildar då ett stort buskage, som dessutom kommer producera nya småplantor som lossnar vartefter.....:D
Välkommern tillbaka till akvariehobbyn!:rolleyes: