Katharina skrev:
Har jag och har inte förlorat en enda.. Köpta på Akvarielagret i Bromma i STHLM.. Man kanske kan forska var de köper ifrån så kanske din handlare kan beställa där också??? Generellt verkar de veta var de ska handla fisk från, tycker jag...

De verkar lite tåligare eller så har jag bara haft tur...

Jag tror absolut att de är sönderavlade, det man kan göra är att kolla var de kommer ifrån.. Svenska uppfödare är tydligen bäst eller t ex tyska medan asiatiska uppfödare många gånger inte bryr sig om mer än massproduktion så de kan generellt sett vara av sämre kvalité..

Jag själv lyckas alltid glömma dessa väsentliga frågor när jag står i affären och ser en söt fisk :D :D :D

Asiatiska odlare har också helt annan vattenkvalitet i sina odlingar, ofta lätt bräckt vatten, och om man då "plötsligt" sätter dessa fiskar i vårat svenska kranvatten så blir det problem, därtill kan man ju också lägga till den långa transporten till sverige från asien mm. Jag tror mig veta att Akvarielagret tar sin fisk från http://www.akvarietrivsel.se/ , en svensk proffsodlare i Hässelby, bara några tunnelbanestationer bort alltså.:D