batski skrev:Jo men min poäng är att kopplet snarare inger en falsk trygghet än förhindrar trubble. Folk tror att de har kontroll på sin hund bara de håller den i koppel, men det är snarare tvärt om. Därför menar jag att det som krävs är kunskaper, folkbildning, utbildning och, sist men inte minst, mycket hårdare krav på människor som har ansvar för en eller flera hundar. Inte några meningslösa lagar om koppeltvång.
Vi kommer aldrig att kunna utbilda ALLA hundägare till lämpliga hundägare - därav koppeltvånget, som förmodligen alltid kommer bli kvar. Ja, det inger en falsk trygghet och hunden blir fråntagen sin möjlighet till en normal kontakt med både andra hundar och människor.
Det här med att bli hundbiten. Har haft uppfödning av 3-4 raser under mitt verksamma hundliv samt bedrivit inackorderingar i många år av alla de raser, stora som små. De har gått fritt tillsammans i mitt hem, med mina egna hundar och diverse katter. Har aldrig haft ett enda olycksfall. Dessutom arbetat på hundutställningar och träningsarrangemang med hundar av alla de raser. Har aldrig blivit hundbiten eller attackerad av någon hund - vet inte om jag haft tur eller lärt mig "hundspråket"? De sista årens händelser med både kamphundar och andra bruksraser är ju hemska olyckor - men hunden kan vi INTE döma då vi själva står för dess existens och uppförande.