Anneth skrev:

Att få ordning på de folkilskna/aggresiva hundarna borde gå genom att införa ngn slags license eller körkort på hund, och det borde gälla alla raser även där.

Och att det kanske skulle vara ett krav på att gå med i en brukshundklubb för dom som planerar att köpa en större brukshund eller ngn annan arbetande hund som kräver mer eller mindre daglig aktivering för att fungera normalt.

Jag håller med dig i mycket av det du skriver men inte allt. Förstår inte varför det skulle vara krav på att gå med i just en brukshundsklubb. Det finns ju en del olika bra hundskolor och hundinstruktörer, så jag ser ingen anledning till att just (de något gammalmodiga) brukshundsklubbarna skulle få något monopol. Monopol har vi redan för många av...

Sen tycker jag som jag tidigare sagt att lagen om koppeltvång är en dum och kontraproduktiv sådan som inte resulterar i någon verklig ökad trygghet, utan i en sämre kommunikation mellan matte/husse och hund, samt i socialt handikappade hundar.

Betträffande rottweilers förstår jag inte fokuseringen på just den rasen när det finns andra raser som faktiskt är framavlade för att vara kamphundar.