quarantino skrev:
Munkorg på alla lösa eller kopplade hundar utanför hemmet tillsvidare. Sen kan alla "perfekta" hundägare kela bäst de vill hemmavid i 15år till med sina genomgoa snälla bestar!
Jag håller med dig om att nånting måste göras, men tycker du verkligen att det är kollektiv bestraffning som är lösningen? Varför ska trygga och snälla hundar behöver plågas iom ett munkorgtvång (att gå omkring med munkorg är för en hund ungefär som för en människa att gå omkring med bundna händer) bara för att vissa människor envisas med att använda andra hundar som vapen? Ska vi spärra in alla män bara för att vissa män våldtar? Eller förbjuda alla bilar bara för att några bilförare kör som dårar?
Jag kan inte se nån bättre lösning än att det ställs hårda krav på utbildning av den som vill eller har blivit med hund. Kanske tom en psykologisk undersökning skulle vara något. Den som inte klarar sig genom utbildningen och undersökningen ska inte få tillstånd att ha hund. Människor som inte kan ta hand om sig själva borde inte heller få tillstånd att få ta hand om djur.
Sen är jag som sagt inte främmande för förbud av fortsatt avel och import av vissa osunda raser. Men rottweiler är inte bland dem.
Jag har varit ihop med en person som jobbar på ett hunddagis där de även håller kurser och arbetar med problemhundar (där problemet nästan undantagslöst är matte eller husse) och jag har lärt mig mycket om hundar av henne, plus att jag själv läst hundböcker. Ett allmänt problem är att människor generellt tror sig kunna mer om hundar än vad de i själva verket kan. Man har ofta dålig koll på hundspråk och är ofta omedveten om vilka signaler ens eget beteende sänder ut till hunden. Dessa grundläggande problem kan inte lösas genom koppel-och/eller munkorgtvång. En hund i koppel kan fortfarande rycka sig loss och en hund med munkorg kan fortfarande göra ett utfall och skrämma livet av en hundrädd människa. Vi måste börja fokusera på orsakerna istället för att stirra oss blinda på symptomen.