Hade exakt samma problem som du i början. Stolt nybliven malawiägare men likförbannat så såg man inte skymten av dem när man titta in i karet.
Men, vet inte hur många individer du har o hur stort karet är, få individer gör att de blir extra skygga o är det då ingen som tar första steget (precis som vi människor ;)) så fortsätter alla att gömma sig. Sedan att de gömmer sig ännu mer när någon rör sig framför akvariet beror på att de är rätt så ljuskänsliga. Går man förbi akvariet så det kommer skuggor och ljusskifte så gömmer de sig direkt.

Jag löste problemet genom att införskaffa 2 stycken siamesiska algätare. De är framma och simmar hela tiden vilket lockar ut de övriga fiskarna också från sina gömställen. Skaffade dem först för jag hade problem med toffsalger så det blev egentligen två flugor i en smäll.
Nu har båda siameserna blivit flyttade och allt flyter på hur bra som helst. Jag kan i princip stå och slå på rutan utan att de bryr sig om det så det handlar nog rätt så mycket om att de behöver tid för att anpassa sig och någon som drar fram dem från sina respektive grottor.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp. :)