Katharina skrev:Om du bara har 19 L så kommer det att bli svårt att inte få inavel och att räkorna efter bara några generationer förlorar i färg, alltså det röda blir orange och det vita blir genomskinligt.. Det skulle vara bättre med ett större kar och att känna en eller flera andra odlare så att man kontinuerligt kan byta/köpa in nya räkor...
Det är ju dessutom bra att börja med riktigt bra räkor om man ska odla, inte bara köpa av ett Zoo..
Det går jättebra att odla på Crystal, de förökar sig som kaniner :D :D :D Det tar ungefär en månad innan de kommer igång.. Du borde börja med att plugga igenom räktråden.. Det står mycket där..;)
Jag förespråkar trärötter till Crystal, som jag tjatar om överallt här på Zoopet.. :D Fick lära mig på Akvarielagret i Bromma att de behöver trärötter för sin matsmältning.. Mina Crystal sitter nästan uteslutet på trärötterna till skillnad från Körsbär och WP..:)
Jag undviker också alla preparat och kemikalier.. Nu har jag dock börjat att märka att sniglar och räkor inte har lika fina skal och tillsätter därför lite kalk.. Fick tips av Leonard att köpa Coralife Salt som jag ska leta efter..
Maten är också viktig.. Speciellt bra, sa Leonard, var att ge små kräftdjur t ex Cyklops och Artemia för då får räkorna vad de behöver för skalen.. Man märker att de är galna i det också... :D Jag har sniglar, Posthorn, tillsammans med räkorna för att få en bra balans. Kul med räkor.. :D
Tack för all information :D
Vi kanske kan flytta räkorna till större akvarium och köpa in fler räkor så det blir inte inavel. Det finns tyvärr andra fiskar i akvariet som kan äta upp räkyngel men samt har vi väldigt mycket växter omkring så kanske det bör inte vara något problem?
Tack för tipset angående trärötter och det var helt nytt för oss :)
Vi köpte en Aquatic Nature Shrimp Excel food och den kostade 135kr för en liten burk. Är den bra?
Hur många gånger om dagen bör man mata räkor för att de ska må bra?
Om man reser bort klarar de också utan mat i 2 veckor som fiskar gör eller bör man fixa på något sätt så att de får mat i sig?