Det var ju någon/några som ville se en helbild på karet och fiskarna. Jag har försökt att ge mig på att filma en snutt på hela skiten och dessutom "zooma" in på några individer...
Uppdate; Två Cyprichromishonor tuggar för närvarande. Skall det fortsätta så här så tuggar nog allihop om ett tag. En intressant grej jag har kollat in är att även honorna byter färg när de blir upphetsade. De får en ljusblå (mycket svag, men än dock) färg och ett randigt mönster tvärsgående över kroppen när de är benägna att leka.
Kolla in en av honorna som har lite mer ägg än den första - fick ett par sekunder på henne i början av filmen.
Jag fick även med de två största Marlieri:arna, som korvar sig för varandra - och där jag misstänker att det blir ett par lite senare. Ocellatusarna håller på och fajtas - jag kan bara se att en, mycket mörk, hane har någon sorts revir - det är han som snabbt sticker in i en snäcka - i en sekvens. Han har uppenbarligen två honor som är intresserade, för dessa mäter sig inbördes och kretsar runt just hans snäcka och jagar dessutom runt rätt friskt - vilket har inneburit att nästan hela snäckfältet tillhör den här killen just nu. Fler snäckor in plenty skall i karet.
Gracilisparet är lite svårare att hålla koll på, de simmar hela tiden jämte varandra och uppehåller sig långa stunder i sin bergsskreva. Man kan se en liten sekvens, när de tittar upp, för att sedan snabbt åka ner i sin grotta igen, på filmen.
Ja, va fan, så här håller det på - och det är så inihelvete kul och intressant att studera. Snart, om någon vecka eller så, skall jag addera lite mer fisk. Rapporter om detta kommer så klart:)
Den som orkar kolla på hela filmen (c:a 4 min) får en liten röd "äggande" bonus på köpet. Filmen blir lite dovare, tack vare ljuset, men "äggkakan" syns i slutet...
" target="_blank">