NiXoN skrev:Du har inte hitta några pest snäckor på din mussla? Tänkte bara på att du har den i sanden där dom kommer åt den underifrån...
Intresant val att ha DSB i en burk som inte är så djup, vad har du för grovlek på sanden?
Nej, men musslan har bara varit där i några veckor. Stenen som finns i akvariet kommer från samma akvarium som musslan där jag haft den i tre år utan problem. Så jag tror inte att det finns några "pest" snäckor än så länge, bara jag är noga med att kolla allt nytt som tillförs.
Jag var tvungen att flytta musslan pga att putsarfisken naffsade på den helatiden, så den slutade att veckla ut manteln. Om den fått vara kvar i mitt stora akvarium hade den svultit ihäl så småning om.
Det var inte tänkt att ha så krävande djur i 163 liters akvariet, för det kräver att man är mycket nogrann med kalcium värdet. Samt saliniteten, Ph och Kh värderna måste vara ganska stabila.
Vad gäller kornstorleken på korallsanden så minns jag inte exakt vilken storlek jag köpte, men jag uppskattar att de ligger runt 3 mm i storlek.
Vilken storlek det skall vara har ju debaterats livligt Jaubert tex ansåg att idealet var 5-6 mm, medans Shimek menade att storleken på sanden runt 0,125 mm.