Tack allihopa för era tips!
Har varit och klämt och känt på olika kameror nu, och kan meddela att det blir en D80 :)
Jag har också kommit fram till att det får bli så att jag köper ett kit med kamerahuset + objektiv, har inte råd att köpa till ett bättre objektiv eller blixt.. Men jag ska defentivt spara den här tråden och visa för släktingarna när det närmar sig jul och födelsedag! :p
Jag har nu dock 2 alternativ att välja på.
Antingen så köper jag D80 + 18-70 mm objektivet för 9.749 kr här http://www.kameraexperten.se/?pid=229868 eller så köper jag D80 + 18-55 mm objektivet för 8.999 från en butik som har rea här i stan och sparar en tusenlapp. Så frågan är hur stor skillnad det är på de objektiven? är det kanske värt att lägga ut den extra tusenlappen och få ett bättre objektiv?
Med kameran + 18-55 mm objektivet dom rear här i stan ingår det också rengöring och kontroll av kameran i 3 år och en 2 timmar lång kurs (DSCHOOL BASIC, om det säger er något?), och detta följer ju då inte med den jag beställer på internet. Det kanske man ska ta med i beräkningarna också..?
Jag har i alla fall lite beslutsångest just nu, så jag hoppas nu att ni kan hjälpa mig och säga vad ni skulle ha valt och ge en motivering :D (Vilka krav jag ställer, va? ;))