MaxB skrev:
JAAAHH!

Nu är jag här, och har nog inte varit så upplaxad sedan... tja, skit samma!

Först och främst vill jag rikta ett alldeles glödhett TACK! till "Ansjo"-Anders som idag har varit i fenomenalt formidabelt skick. Han har kört bil som en blådåre mellan zooaffärerna - och med, antagligen, världens sämsta kartläsare och Göteborgsgatukännare bredvid sig (moi). Att vi överhuvudtaget hittade fram till alla shopparna är ett rent under - och jag är ändå inföding... Men, det är skillnad på bil och spårvagn...[:o]

Sista anhalten var Nol Ciklidhobby (men jag hittade en del fint på Troppen också - får ta ett återbesök där) och Nol-Kent var i högform, tog sig tid, kollade kön på varenda fisk jag köpte (tog ur och vände på dom) och försedde mig med "vildfångade" snäckskal från T-sjön!

Nåväl, fiskarna; Så här i början av ett nystartat karprojekt ville jag ta det lugnt så det blev inte så många - 1 par (hona-hane) mycket fina Neolamprologus Gracilis. Jag tog bara två stycken då dessa tar ett ganska kraftigt revir, och jag vill egentligen bara ha ett par som skapar en koloni. Tog cirka två timmar så satte de igång att tillsammans utforska grottorna. De skakar, darrar och gör sig till för varandra - helt enormt!

Sedan tog jag hem 6 st. Julidochromis Marlieri. Dessa har ett ett fint utvecklat rutmönster och har en skön gul bottenfärg - såg mycket bra ut. De kilar in och ut genom grottsystemen och håller dessutom gärna till på bakgrundens kuperade yta - pigga och käcka rackare! På detta valde jag fyra par (fyra hanar - fyra honor) av snäcklekarna Lamprologus Ocellatus - länk; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115

som genast intog snäckpartiet och en, under sanden, dold sten med en massa hål i - de har redan börjat gräva och verkar otroligt leksugna.

Till sist valde jag också 12 stycken (4 hanar - 8 honor) Cyprichromis Leptosoma, Länk; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=562

Detta får bli en liten smakstart och en koll på hur det hela utvecklar sig.

Helt fantastiskt är att det redan initialt verkar gå mycket bra och det är en härlig balans redan. Tempen ligger stadigt på strax under 26° och nu skall allt bara "sätta" sig. Sedan fyller jag på med fisk och kompletterar!

Här är några bilder - som tyvärr inte ger en rättvis bild av hur det egentligen ser ut i karet. Det är lite suddiga bilder, men va fan, de rör ju på sig...

(Medans jag koppade in fiskarna, underhöll Ansjo flickvännen och hennes syster, så att de blev alldeles till sig, med "underbältet"-skämt och läskande Taiwanesiska matrecept och berättelser om den matens påverkan av hur det känns när den kommer ut "nedantill" och hur detta kan tilldra sig... funny guy:D)

riktigt snyggt!!!. det var ett fint fiskval du gjorde där. a va kul att redan några av dina firrar visar lektendenser, väntar spänt på dina andra fiskval :D. och naturligtvis bilder:)

p.s detta är lätt den bästa tråden på zoopet just nu, den är både intressant och inspererande och väldigt kul att följa :D:D. ger den 10 p av 10 möjliga:p :)