Det står "den som upplåter, förvarar eller utfodrar andras fisk i större omfattning behöver tillstånd."

Om det är dina egna fiskar behövs alltså inget tillstånd även om man har 6 eller fler akvarier

Några synpunkter:

1/ Reglerna gäller för privatpersoner efter den 1/9 i år.

2/ Det står ju "bör" i lagstiftningen och det kan ju låta som om man då kan strunta i reglerna, men så är absolut inte fallet.

Det innebär bara att tillsynsmyndigheten i kommunen (dvs Miljö och Hälsa) då kan välja om man vill bevilja något undantag från regeln. Denna lagstiftning har funnits tidigare för affärer och då har de flesta kommuner beviljat undantag för akvariestorleken för kampfisk, men inte för andra fiskar som killis etc.

Nu är jag lite förvirrad här (värre än vanligt :p)
Jag läste i den här tåten för ett tag sedan och trodde att jag som privatperson med flera än 6 akvarier då behövde ett tillstånd. Jag tog kontakt med miljö och hälsa och fick till svar att jag var undantagen då jag inte bedriver verksamheten i vinstsyfte. För att vara på säkra sidan så ställde jag två raka frågor, nämligen:

[FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=navy][COLOR=navy][FONT=Arial]Var ut och läste på sjv, alltså L120. För att vara säker på att jag inte gör något fel nu, så ställer jag två frågor till, de svar du ger på dessa kommer jag att lägga ut på föreningens hemsida.[/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT]
[LIST]<LI class=MsoNormal style="COLOR: navy; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: list 36.0pt">[FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=navy][FONT=Arial]Är det alltså så att så länge jag inte tjänar pengar på mina firrar så kan jag ha mera än sex akvarier? [/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT]
[*][FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=navy][FONT=Arial]Jag har läst att lagen skall ändras till att även gälla privatpersoner den 1/9 är det alltså inte så?[/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][/LIST]Det svar jag fick från inspektören var:

[FONT=Arial][COLOR=blue]Hej, Nancy!
När du inte har en yrkesmässig verksamhet ( vinstsyfte) behöver du inget tillstånd.
Upplåter (lånar ut), förvarar eller utfodrar du andras fiskar som är 6 eller fler akvarier (större omfattning) måste du söka tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen.
Ex. Om du som privatperson har 7 akvarier hemma hos dig, behöver du inte något tillstånd.
Enligt lagstiftningen så gäller det att söka tillstånd för en privatperson om man upplåter, förvarar eller utfodrar andras fiskar i 6 eller flera akvarier[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Vad tror ni? Har hon inte läst andra punkten i min fråga, eller kommer det ingen ny lag den 1/9, eller kan det vara så illa att jag missuppfattat det som Kjell skrev i citatet ovan? [:o][/COLOR][/FONT]