åheim skrev:har inget ramakvarium själv men är det inte så att ramen bara är limmad utanpå karet... ungefär som en ram runt en tavla? om det är på detta viset så har den ju ingen stagande effekt!?
Nej inte riktigt så, men nästan Det som jag läst mig till är att ramen och glaset silikonas ihop samtidigt. Då läggs silikon på mellan glaset och utanför mot aluminiumlisterna. Därefter läggs ytterliggare silikon på, på insidan av karet.
Jag tycker att detta borde ge en större "limyta" och därmed vara en stabilare konstruktion än t.ex ett svartsilkonat akvarium med minimalt med silikon.
Kjell, angående det här med glasstag/tvärstag till glasakvarium, så finns ju motsvarande byggnadssätt till aluminiumkar. Här tror jag dock att de glasstagen är att föredra framför en tunn aluminiumlist på tvärsen.
Helglasakvarierna kanske "tar" igen det de förlorat i hållfasthet och mer därtill iom glasstagen både på längden och tvärsen. Jag tror att hållfastheten ökar väldigt mycket med dessa glasstag.
Lägg märke till att jag skriver, tror. Vi gissar väl allihopa just nu i denna tråd.