Micke_A skrev:
Även om de såldes som Synodontis nigriventris (som ska bli ca 10 cm) kan man inte vara säker på att det är det. Andra Synodontis blir ofta större, så förutom att det är dumt att fiskar säljs under fel namn, så är det lite extra dumt att de rätt ofta säljs som nigriventris. Jag har köpt Synodontis eupterus, som såldes som nigriventris, och eupterus blir större än nigriventris. Unga eupterus har helt andra färger och mönster än de vuxna, hur det är med andra Synodontis är jag osäker på. Vad jag har förstått är nigriventris inte lika aggressiva sinsemellan som en del andra Synodontis, och är en av de få som odlats, om jag minns rätt. Nigriventris är, vad jag har förstått, ganska ovanlig i handeln, det är oftast nå´n av de större arterna man ser, eller gökmalar.

Gömställen är nog bra att ha, de gillar att hänga upp och ner under stora rötter, i alla fall gjorde mina eupterus det. De kan nog vara rätt aktiva även på dagen, om de är vana att få mat då. De större arterna kan nog ta småfisk som sover på botten på nätterna.

Tack för intressanta svar, jag tyckte att dom såg mörkare ut än Vändmalarna som finns på bild här på forumet, och den ena var nog snarare 12 än 10cm, blir nog ett köp nästa vecka, vackra djur... Hur gamla kan dom bli??:)