Tack för svaret men..

Leonard skrev:
Egentligen borde pH 6,5 funka tycker jag, men det är väl säkrast att ligga på 7+ isf :) KH = Karbonathårdethet. Det karbonater i vattnet mäter man då. För att höja KH kan du t ex tillsätta Bikarbonat (ja sånt man bakar med). Jag har i 2tsk/100l akvarievatten, men ni får mäta själva och se så att det blir lagom för er! Då vet ni ungefär hur mkt man ska ha i, så får ni experimentera lite själva också då :)

När KH stiger så stiger också pH, så om du har i Bikarbonat i vattnet, så är jag rätt säker på att det kommer ordna sig med snäckornas skal :)

Hoppas det hjälpte lite iaf!

Jag känner inte att jag måste höja pH så länge det fungerar men jag tror att om sniglarnas skal inte mår bra så måste det påverka räkorna också även om det inte syns lika tydligt eller snabbt... Jag tycker att 2 japanhannar har fått sämre skal sedan de ömsade så de ska plockas ur japankaret nu under semestern.. Tänk om det helt enkelt är att de har för tunt skal??

Då är det väl kalcium jag ska tillsätta eller? Med en kalkbit för smådjur eller nått dyligt, lr?? Måste jag höja KH för att få högre kalcium??
Är pH 7+ idealet för räkor??

Ursäkta alla frågor men du verkar som sagt kunna det här... ;)