Azur skrev:Värmare dör till slut, och när de dör gör de det genom att bimetallbrytaren korroderar fast i "on" läget. Jag har f.ö. alltid tyckt det är märkligt att det inte verkar gå att designa värmare så de dör genom att fastna i "off" läget istället, men det verkar bara vara så det är.
Men det är ju helt sjukt! Varför får man ingen varning om det? Och inte ska en Jäger vara slut efter bara ett par år, eller? Usch, jag har en exakt likadan i mitt 310 liters [:-13] Har haft den i ca ett år nu..
Azur skrev:Behöver man ändå värmare är det en bra idé att köpa en väldigt klen värmare. När den väl dör tar det mycket längre tid för en 25 wattare att döda fisken i akvariet, om den alls lyckas, än det gör för en 200-watts "tekokare".
Det låter som en bra idé, men hur ska man veta om doppvärmaren räcker till att värma upp akvariet när man inte går efter fabrikanternas rekommendationer? Jag trodde dessutom att en underdimensionerad doppvärmare går sönder snabbare än en väldimensionerad som inte får vara på lika ofta.. Eller är det bara en myt?