hmmm..
pump bör man alltid ha som maria säger.. värmare är också bra att ha oavsätt låga temperaturer eller inte. de är billiga så det skadar inte att ha en just in case...
de flyr absolut inte.
angående vattentester så tycker jag det inte är nödvändigt så länge du rutinmässigt städar akvariet med jämna mellanrum,
1 gång per vecka slamsuger du 30% av vattenvolymen och detta räcker gott och väl.. du ska inte heller övermata utan lite mat 1gång per dag räcker för räkor. då man har dem med fiskar så behöver man knappt mata dem någe extra för de nöjer sig med rester från mat och fiskar.
ps att testa vattenkvaliten 1gång per månad rekomenderar jag däremot. men som sagt. matar du och städar rätt så behöver du inte detta. Ett annat tips är att köpa vattenbio. alltså bakteriekultur och hälla i vattnet varje vattenbyte. detta gör jag, en del tycker det är onödigt men inte jag då det medlet jag använder bryter ner nitriter och nitrater samt bidrar med 100tusentals nyttiga bakterier.
att de är känsliga håller jag inte med om. de är ganska så tåliga om man jämför med en del fiskar.
räkor är enligt mig bland de lättaste att hålla i fiskvärlden så oroa dig inte för problem :)
Mvh Amaro