toccata skrev:Tack Kjell för ditt bra svar om ammoniumsulfat, äntligen fick jag ett namn på det! Jag byter bara en 10-litershink per vecka i mitt 110-liters... kanske är det för lite, nu när jag börjat med PMDD, men med tanke på detta problematiska ämne så kanske det räcker?
Jag tror att jag fått för höga halter av näringsämnen i akvariet, men samtidigt har jag mycket växter så jag tycker inte det borde bli för mycket.. Men jag har några javaormbunkar som inte trivs, trots att jag tillsatt det som folk sade saknades (pmdd) för att dom ska ta sig. Kanske är det vattnet (mjukhet, andra ämnen) som gör att dom inte tar sig. Vore kanske bättre att byta ut dom mot växter som trivs och växer mycket i mitt kar, så att alla näringsämnen tas upp ordentligt. Skulle vilja att växterna talade till mig och berättade vad som var fel :)
Jag förstår att det är dumt att "måla fan på väggen" eftersom många tydligen klarar att tillsätta tempererat vatten i sina kar. Men jag väljer iallafall att ta det säkra för det osäkra - så jobbigt är det ju inte att låta hinken stå i rumstemperatur ett tag. Sen får andra göra som de vill :)
Well där skall du nog främst tacka Lasse - det är han som talat om det för mig:D
Sedan är det ju som du skriver - det lättaste är ju att välja de fiskar som funkar bra i det vatten man har.
Sedan om du nu låter vattnet stå i en hink så koppla gärna i så fall in en syresten - alltid luftar det ut något