batski skrev:Jag ser gärna en utveckling då djuraffärer istället för att ha djuren fysiskt i affären med allt vad det innebär, skriver kontrakt med uppfödare som de sen förmedlar kontakter till mot en avgift som motsvarar det de i dag får för djuret. Jag tror att ett sånt system skulle vara bättre för djuren och i längden även smidigare för affärerna. Det skulle kunna funka ungefär som när man gör en beställning i dag.
En fördel med detta skulle vara att man skulle få bort en del impulsköp som t ex när vissa föräldrar köper den där söta kaninen till sitt tjatiga barn...
Att få bort impulsköp kan ju vara positivt - men jag skulle nog vilja påstå att åtminstone när det gäller smådjur och fågel så är det faktiskt rätt ovanligt (däremot vanligare när det gäller fisk).
Dessutom är det faktiskt en stor myt att en uppfödare generellt sett skulle vara bättre på att att förmedla bra skötselråd på ett pedagogiskt sätt än en affärsinnehavare skulle vara. Att han/hon är en uppfödare innebär ju de facto bara att denna är bra på det och inget annat.
Att hantera djur i en uppfödning är en helt annan sak än att sköta dom som husdjur i ett hem och bara för att man är insatt i det ena så innebär det definitivt inte att man är duktig på det andra.
På den tiden jag/vi hade affär så odlade vi också det mesta själva (möss, råttor, degus, hamstrar, kaniner, marsvin, chinchillor, olika arter med finkar, undulater, nymfparakiter, agapornis etc. etc.) och vi hjälpte ofta till att förmedla kontakter med odlare när det gällde specialdjur. Dock var det ofta så att odlarna inte ville ha direkt kontakt med konsumenterna - deras grej var att odla, inte att informera. Om det var en odlare som också var duktig på och intresserad av att prata och informera så slutade det ofta förr eller senare ändå med att denne också började sälja direkt till konsument (oftast genom att öppna affär).
Dessutom skulle det bli många praktiska problem eftersom det dels finns rätt få bra odlare i Sverige och dels så är odlarna ofta rätt specialiserade. En kanske odlar en viss sorts papegoja och är specialiserad på den arten, en annan odlare en annan art etc. Och bara för att man är expert på att odla en art så behöver man ju faktiskt inte vara speciellt insatt i andra arter och man kan ju inte skicka folk runt halva Sverige bara för att prata med olika odlare: Dessa kommer ju dessutom var och en alla att prata sig varm för just sin fågel. Blir ungefär som att besöka olika bilhandlare.
Utan tvekan så finns det väldigt många fördelar med en "central" som kan ge info om alla arter och dessutom kan ge lite hjälp på vägen om vilken typ av smådjur eller fågel som är lämplig för just den kunden.
