Kramfors skrev:
Som ledamot av kommunens miljönämnd tycker jag det är bra med en klar gräns.

Kommer det en anmälan (knappast troligt) om fiskar i akvarium under 40 liter råder ingen tvekan om att nämnden med lagens hjälp dömmer ut ett vite om inte fiskarna få större akvarium.

Med 40 liters gräns kommer små akvarium bort det är bra.

Så det viktiga för kommunens miljönämnd verkar vara att det är en klar gräns - inte att fiskarna har en bra miljö ;)

Är akvariet över 40 liter måste det anges vilka andra förhållanden som har stöd av djurskyddslagen som han härledas till djurplågeri.

Djuret måste må dåligt, inte att tex jag tycker att akvariet är för litet.

Så kontentan är då att fiskar som mår bra och har ett gigantiskt rörelseutrymme (jämfört med större fiskar) men hålls i ett 35 liters akvarium är förbjudet. Medan det i praktiken är nästintill blir omöjligt att utdöma vite till de som håller fiskar som plågas i större akvarier.

Det vore då intressant att få reda vad som juridiskt gäller vid kontrollen. Självklart kommer sådana som jag att bli anmälda för att vi har för små akvarier.
Man måste ju då kunna neka en kontrollant att få komma in i ens hem. Nåväl denne kan ju begära hjälp av polis, men en sådan måste ju ha ett beslut om husrannsakan med sig. Nog vill det rätt mycket till om en åklagare skall skriva under ett beslut om husrannsakan för någon som har ett 35 liters akvarium hemma.

Som en parentes kan ju nämnas då att det enligt Sveins tidigare inlägg sedan länge finns en lag i Tyskland som förbjuder hållande av fisk i mindre akvarium än 54 liter.
Någon som vet vad som har varit mest inne i Tyskland de senaste åren - jo miniakvarier - inte så svårt att gissa va.
Idag är det miniakvarier den stora innetrenden i Tyskland och de säljs mångdubbelt fler än de någonsin gjorts tidigare. Det enda denna lag har betytt där är att man inte längre kan ha fisk i småakvarierna på mässor och liknande.
Kommer ihåg ett InterZoo för ett antal år sedan då ett litet danskt företag saluförde en akvarieställning. De fyllde upp det med vatten och la i fiskarna -några tusen kardinaltetror som spreds ut i akvarierna. Då kom kontrollanterna och talade om att det inte var tillåtet och att de måste avliva fiskarna.