Lasse skrev:Herregud - vad du säger är att en yrkeschaufför har bättre kunskaper (och kan skaffa sig högre kunskaper) än de som övervakar hans verksamhet - trafikinspektörer och trafikpoliser. Vi måste väl i alla fall förutsätta att en trafikpolis har större kunskap om trafik och regler än vad en yrkeschaufför har - hur i helsike skall han kunna utfärda trafikboter annars?
Jag försöker bara vara realistisk. Tror du att djurskyddsinspektörer i dag har kunskap om varje fiskart som vi håller i våra akvarier? Givetvis borde det finns nån sammanställning om de olika arterna som de kan konsultera. Men det gör det tyvärr inte.
Lasse skrev:Att fisk lever längre i naturen än i akvarium (i genomsnitt) är en floskel som inte har någon som helst grund i verkligheten. I ett normalt ekosystem överlever 2 - jag säger 2 av en honas alla yngel, under alla hennes år upp till fortplantning (i genomsnitt). Alla andra siffror innebär en ökning eller minskning av populationen. Av en lek i fångenskap överlever (om det är en duktig odlare) 80 - 90 % av ynglen upp till fortplantning (om han/hon drar dem så långt) Jag skulle gissa att mer än 80 % av de fisk som finns inom sötvattensakvaristiken är odlade. Hade dessa fötts i naturen hade bara ett fåtal överlevt upp till ett år.
Det är jag medveten om men det var inte heller det jag syftade på. Nog kan en del Carassius auratus i naturen bli vuxna och leva många år, även om många inte gör det. Men det jag menade var att under lämpliga förhållanden kan de bli upp till 30 år i ett akvarium. Och om de trots att de är friska inte lever längre än bara några månader i ett akvarium (där det inte finns några som äter upp dem) så betyder det att akvariet på något sett inte är lämpligt för guldfiskar. Nu blir alla inte lika gamla även under optimala förhållanden, men du förstår väl vad jag menar.
Lasse skrev:Det stora feltänket när det gäller minimimått på akvarium är att man mekaniskt överför ett system som gäller i det media vi kallar luft och där restprodukterna lätt kan transporteras bort med ett media som vi kallar vatten och där restprodukterna blir kvar i "buren". Den minsta gobyn jag har (en evoita spp) är ca 15 mm lång (fullvuxen) Skall jag inte kunna ha 5 av dem i ett 27 liters akvarium med en filterkapacitet på 10 % av dessa ? Vad blir 5 st 15 mm stora fiskar i ett 40 liters akvarium jämfört med utrymmet för en normal burhöna?
Nu tycker jag inte man ska utgå från ett sånt skräckexempel, för då är allting bättre ;) Jag säger inte att gobies mår dåligt i ett 27 liters, men de skulle inte heller må dåligt i ett 40 liters, så jag ser inte ett minimimått som något stort problem.
Lasse skrev:Du säger vidare att branchfolket är partiska men vad är då politikerna?
Givetvis är ens inställing till en viss grad påverkad av ens egna intressen, både ekonomiska, praktiska och tom känslomässiga. Är det någon som tror något annat? Politikerna som inte har några direkta egna intressen i branschen är inte jäviga nej. Så funkar det i politiken. Om jag har personliga intressen i en fråga som man ska fatta beslut om i min egen nämnd får jag inte delta i beslutet pga att jag då skulle vara jävig.