Jag tror fortfarande att alla mina jättestora vattenbyten direkt följt av NutriSigödning bode torrt och upplöst har haft något med det att göra. Filtret stog på medans jag gjorde vattenbytena så det blev naturligtvis en rejäl pH-höjning överallt. pH-höjningen berodde på en massa OH- (hydroxid) som ökar pH (H- vätejoner, sänker pH:t). Hydroxid binder väldigt gärna med järn som inte är kelaterat. Eftersom pH:t var högt i vattnet så känns det som kelatet på något sätt inte funkade och därmed var det fritt fram för hydroxiden att binda järnet, som sedimenterade och satte sig bla i filtret.
EDTA och DTPA är stora organiska molekyler som gärna binder med järn, när denna bindning väl är gjord så håller den organiska molekylen järnet hårt, men växter kan ta upp dom här stora molekylerna och pilla bort järnet - bara dom har nog med energi att göra det - t ex om dom får mycket ljus och CO2.
Jag hade även dåligt med ljus så växterna verkade inte orka pilla bort järnet från kelatmolekylrna och utöver det så kan dom naturligtvis inte använda det sedimenterade järnet i filtret eftersom det sitter där istället för att flyga runt i vattnet.
Obs, det här är spekulationer från min sida.