batski skrev:Det står faktiskt ingenstans i lagen att minimimåtten skulle vara lämpliga mått för alla fiskar. Tvärt om: "5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt." (min kursivering). Kom gärna med kritik mot lagen då den är befogad. Här tycker jag dock inte den är det. Däremot håller jag med både dig och Kjell om att lagen borde stipulera artspecifika minimimått.
Var fanns förresten alla kritiker då fiskar inte alls innefattades av djurskyddslagen? Var det bättre att de var helt skyddslösa?
Nej men nu har ju denna lag de facto redan gällt i många år för affärer och inga myndigheter har brytt sig om att kolla 5 paragrafen - däremot så har de kollat akvariestorleken.
Så oavsett vad som teoretiskt står i lagen så har det som i praktiken gällt för alla fiskar varit minimum 40 liter. Bara akvariet varit 40 liter så har det sedan varit skit samma vilka fiskar det har handlat om.
Jag vet inte vad du menar med - var fanns alla kritiker. Själv har jag jobbat mycket aktivt med dessa frågor i många år. Jag har varit i möten på jordbruksverket och på djurskyddsmyndigheter, jag har besvarat remisser i dessa frågor, jag har dragit igång namninsamlingar, jag har satt ihop ett föredrag som tar upp dessa frågor som jag erbjudit mig att hålla i akvarieföreningar.
Vad har du själv gjort förövrigt - vilka remisser har du besvarat, vilka akvarieföreningar är du med i där du har tagit upp dessa frågor?