En liten update. Flytten avklarad och det gick i stora drag bra! Tack alla för hjälpsamma svar!

Jag köpte 4st 25-liters dunkar. Sen fyllde jag dessa med akvarievatten, varefter jag tömde resten i avloppet. Under tömningen jagade jag rätt på akvariets invånare och la dem i akvariepåsar. De största fick bo i en halvfylld hink med ett batteridrivet aggregat i.

När akvariet väl var tomt gick det ganska snabbt att fylla två hinkar med gruset. Sen bar det av till nya adressen där det gick ganska snabbt att reversera processen.

Jag stötte dock på två problem som egentligen är ganska väsentliga men inte direkt akuta. Dels var jag tvungen att demontera min fina bakgrund (Back to nature) då några fiskar lyckats smita in bakom och jag inte hade tid att jaga rätt på dem. Sen var golvet där akvariet flyttats till inte jämnt. Jag har försökt få det bra men golvet som sådant (brädorna) sviktar så akvariet står inte så stadigt som jag skulle önska.

Det hela lutar åt att jag tids nog fixar ett extra akvarium och flyttar över fiskarna i, restaurerar det andra med bakgrund och allt, och i lugn och ro hittar ett sätt eller en plats där akvariet står riktigt stadigt.

mvh Jens