Kjell Fohrman skrev:Jag har aldrig varit negativ till en djusrkyddslagstiftning som är instiftad för djurens bästa - men det är inte nuvarande lagstiftning (i alla fall inte för fisk)
Jag tycker att jag har synnerligen konstruktiv kritik och den har jag dessutom framfört direkt både till djurskyddsmyndigheten (har hållit föredrag där) samt till miljö och hälsainspektörer (har hållit i en utbildning för dom).
Men uppriktigt sagt så verkar det som om de skiter i all kunskap från de som är insatta i dessa frågor - de har fått ner några vackra fraser på ett papper som låter bra inför politikerna, sen om det funkar eller inte är skit samma.
En annan sak som jag framfört är t.ex. att de infoblad som affärerna skall skicka med kunden vid köpet (dvs de blad som myndigheterna ändå inte kollar) istället borde finnas tillgängliga innan köpet istället för efter köpet. Hur kul är det att komma hem och läsa på infolappen att den fisk som man köpt till sitt 60-liters akvarium är en rovfisk som blir en meter. Detta borde väl kunden istället få reda på innan köpet istället för efter. Detta fick jag mothugg på - info före ett inköp var inget som hade med djurskyddslagstiftningen att göra.
Sedan tyckte jag också att det borde ställas lite krav på innehållet på infolapparna. Jag har t.ex. sett infolappar som distribueras av ett företag där ett 60 liters akvarium anges som min.storlek för en hajmal.......
Något sådant hade de dock inte tid med att kolla upp.
Dessa synpunkter som du har framfört låter både kloka och rimliga (även om jag förstår att det rent praktiskt kan vara svårt med infoblad innan köpet - fast problem är ju till för att lösas). De kanske blir lite skeptiska när synpunkterna kommer från någon i branschen?
Jag skulle iaf vara väldigt intresserad av att läsa dina synpunkter om du kunde maila dem till mig. Kanske kan jag påverka via mitt parti? För vi är ju överrens om att det finns brister i lagen.
Men att det bör finnas en minimigräns för hur litet ett akvarium ska vara tycker jag faktiskt är rimligt av rent praktiska skäl - för att undvika de värsta avarterna.