rsoderberg skrev:Jag tror precis tvärtom, det finns ett hyfsat intresse för urformerna men inte i samma utsträckning som det framodlade. Personligen tycker jag att det skulle vara kul om affärerna höll ett litet sortiment av viltformerna, jag har nu lyckats få tag på FV svärdbärare och VF guppy. Men det ska i princip vara lögn att få tag på VF platy men det är bara att leta vidare, och VF molly vore också toppen att få tag på så jag får väl kolla länken Guy bifogade och se vad som är möjligt.
Nu är det länge sedan som jag hade affär (mer än 15 år sedan) men jag tror inte att intresset för vildformer har förändrats så mycket sedan dess.
På den tiden så försökte jag även att regelbundet ta in lite vildformer av levandefördare - men intresset var tyvärr minimalt. Man får nog finna sig i att dessa fikar är helt ekonomiskt ointressanta för affärerna och de måste faktiskt tänka på att få det hela att gå runt.
Men visst finns det en del privatpersoner som odlar lite men de säljer oftast till varandra eller i föreningar - speciellt i Sverige är dock intresset minimalt. Vi var t.ex. bara 4 svenskar som var på det senaste Poecilia-mötet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=437&Itemid=206