toccata skrev:
Jo, enligt alla instruktioner när det gäller PMDD ska man byta 20-50% i veckan, och när man gör det ska man i det nya vattnet hälla den PMDD-dos som är lämplig för ens akvarium. Själv tycker jag 50% är alldeles för mycket att byta i mitt akvarium, så jag byter 10-20% och lägger i pmdd vid detta tillfälle. Hittills har det funkat bra, men jag började med pmdd bara för 4 veckor sedan.

Hur länge har du haft akvariet? Det tar ju ganska lång tid innan växter börjar växa och bli fina. Av den första uppsättningen växter vi köpte (kanske 6-7 olika sorter) dog 4-5 stycken, och endast de som överlevde köpte vi fler av. Jag älskar till exempel Anubias, och den finns ju även i lite högre sorter som man kan göra en fin skog av. Så länge man inte begraver rotstocken under gruset, utan endast rötterna, så tycker jag den växten är lätt att få att växa.

Man får testa sig fram. Men pmdd, regelbundna vattenbyten och bra ljus är väl en bra grundförutsättning :)

Enligt alla instruktioner haa......

Alla producenter vill ju sälja sin produkt och oftast kan alltid halvera eller ta en fjädedel utan vidare... fan 50 % vattenbyte i veckan, det blir mycket kemi det....