VioXiD skrev:
Lasse:

Det här med Red Sea Max, när jag först såg det blev jag överlycklig.

Så snyggt, så bra storlek, så underlättat. Jag kände att det skulle vara perfekt för en som mig som inte vet alls mycket om tekniken i saltvatten.

Men frågan är då, kan man köra igång det som det är?

Eller rekomenderar du att man gör modifieringar så som du har gjort?

Finns det någon mer som har gjort en liten utvärdering (testat) Red Sea Max, som man kan läsa någonstans?

Jodå - det fungerar nog utmärkt med skummaren också - sätten att flå en katt är många. Mina modifieringar ligger delvis på experimentplanet. det finns flera som startat upp "orginal" Red Sea Max också - finns några trådar på saltvattensguiden. En erfarenhet är dock att det blir varmt så se till att du får med den nya fläkten för att öka avdunstningen eller också går du in på denna länk så ser du hur jag gjort http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=176788&postcount=257

Att använda skummaren innebär att man sätter in ca 23 watt till i karet. Jag har en återcirk. på samma watt tal men jag kör inte den när det är för varmt.

[quote=Azur]Vad gäller fosfat: har du funderat på att ersätta avdunstat vatten med kalkvatten? Det fäller ut fosfat.[/quote]

Vi tillhör nog samma skola du och jag. Fälla fosfat med hjälp av en höjning av kalciumkoncentrationen har jag använt mig av tidigare (då använde jag kalciumklorid). I det nya projektet (Red Sea Max) gör jag just detta du föreslår - använder kalkvatten för ersättning av avdunstat vatten. Det går åt ca 1 - 1,5 liter kalkvatten per dag. Det stora plusset med kalkvatten är också att du stabiliserar pH:t kring 8,3 vilket jag lutar åt är väldigt viktigt i det långa loppet. Jag har legat stadigt på ca 420 - 430 ppm kalcium och kalkvattnet för in ca 0,8 - 1.2 gram kalcium per dag vilket verkar vara min förbrukning just nu.

MVH Lasse