Jag har sett fjärilsciklider ihop med discus. Själv skulle jag köpt discus till mitt 300l Juwel 2002 men tyckte då att det blev för dyrt med både ett kvalitetakvarium & discusciklider åtminstone tills jag såg att ekosystemet funkade. Jag köpte istället blåciklider vilket också är amerikanska har vackra färger samt ser ut som riktiga fiskar (typ aborre). Men de ynglade av sig i ofattbar utsträckning & jag kunde inte låta bli att föda upp en kull. Sedan dess har de varit toppredatoren i akvariet. Men deras tid börjar lida mot sitt slut & då tänkte jag mig köpa discus. Discusen är trots allt ciklider ,och de är dominanta mot nästan alla andra typer av fiskar. De bör bemästra fredliga fiskar som silverhaj även om de är extremt oroliga & lättstressade. Deras fysik är det inget fel på när de som raketer kastar sig upp ur akvariet så fort man gör någonting i akvariet. De skulle lätt kunna döda en ciklid men deras instinkter säger åt dem att fly vid minsta lilla fara. Därför tror jag personligen att man kan ha dem tillsammans med discus i ett stort akvarium.