albjohn skrev:Det är bra du tar det lungt, men ang det andra akvariet så börja bara med 2-3 fiskar dom första veckrna så får det starta upp lungt och fint och risken för nitrit är då väldigt liten, men tillsätt bakteriekultur i samband med att du sätter i fiskarna så går allt så mycket bättre, du kan även krama ur filtermassan från det lilla akvariet lite lätt i det nya så får det lite hjälp på traven.
Du kan ju även låna några fiskar från ditt lilla akvarium som uppstartsfiskar så minskar du även belastningen på det lilla samtidigt, du kan även ta vatten från det i samband med vattenbyte, även om inte vattnet i sig innehåller så mycket goda bakterier så hjälper det pga sitt innehåll av näring och till viss del lite amonium och nitrit som krävs för att kicka igång processen i ditt nya kar.
Sedan kommer du nog att få lite algproblem i dina nystartade kar från början, det brukar komma kiselalger (bruna) men dom försvinner med tiden och ersätts av dom lite trevligare gröna så få inte panik och gör en tömning och total rengörning av allt för då är du tillbaka på ruta ett igen.
Algproblemen brukar normalt gå över med tiden när du får en bra balans i akvariet, ha ljuset tänt ca 10-11 timmar om dan om du har växter och låt inte solen belysa akvariet övrig tid.
Nu har jag fyllt det andra karet för att se om det läcker eller ej. Det får stå några dagar. Idag gjorde jag vattenbyte på det lilla och jag tänkte, att nästa gång jag gör vattenbyte så kanske jag kan använda det urtappade från det lilla karet till det större. Är det en bra ide??
För att inte ha för bråttom denna gången, vill jag helst göra det på "rätt sätt" och utan eller så lite som möjligt stressa fiskarna eller få för mycket nitriter.
Det större karet har måtten: H 39, B 76, Dj 40. Vi tror att det är på ca 100-110 L. Kan det stämma?![:o]
I övrigt tycker jag att detta forum är helt suveränt,,,här får man både ros och ris. Jag tycker om när människor är ärligt raka. Tack än en gång!!:D