Skulle det vara en idé att dela upp i "proffs" och "amatör" grupper?

Jo men som du säger - var går den gränsen. Det enda "proffset" (dock inte på fiskfotografering) som någonsin ställt upp här är väl Arleklint. Resten är ju alla amatörer i mer eller mindre utsträckning. Vi körde ju också en tävling i Kolmården där förutsättningarna var lika för alla (dvs lika svårt för alla).
Visst jag kan ju vara enväldig domare och placera vissa i proffsklassen men sådant väcker alltid ont blod hos vissa och gör ju att tävlingen blir mer svårförståelig och dessutom svårare att organisera.

Utbudet av fototävlingar är ju ganska stort så jag tror att Zoopet kan ha tappat en del deltagare till systersiter som tex akvaforum.no och ciklid.se...

Jag tror nog det är det stora utbudet av tävlingar som gör att det blir färre deltagare i varje...

Möjligt - men det har ju inte blivit fler tävlingar under året, eller? Tycker också att det verkar som om dessa tävlingar tappat deltagare.

Att Zoopet sedan kräver guldmedlemskap för deltagande minskar ju också antalet tänkbara deltagare i tävlingen..

Helt klart är det så men om man nu skall ha en massa fina vinster (för över 20.000 per år) så måste ju de betalas och det är goldmedlemmarna som betalar dom.
Så om man gör tävlingen öppen för alla så måste vi också plocka bort de flesta vinsterna.

Att det är en liten skara deltagare som vinner månad efter månad kanske också minskar motivationen hos de andra något. Jag trodde nog att tema-tävlingarna skulle ändra på det, men det gjorde det kanske inte.

Nja vi har haft 6 månadstävlingar i år och redan haft 4 vinnare + att en femte vann Kolmårdstävlingen. Så 5 vinnare + 7 tävlingar
Förra året med 11 månadstävlingar + 1 konstiga fiskfototävlingen = 12 tävlingar så hade vi 3 vinnare.......
Så vi har redan i år 70% fler vinnare och då återstår ändå 5 tävlingar.
Så visst har chansen att vinna ökat, dels genom tematävlingarna och dels genom att en del slutat delta.

Kanske är det helt enkelt som så att det är färre som är intresserade av fiskfotografering idag - när digitalkamerorna kom och ännu mer när de digitala systemkamerorna började gå ner i pris så ökade intresset enormt. Idag är dessa kameror "vardagsmat" och det är inte så spännande längre och då minskar intresset för fiskfotografering. Vad vet jag - bara en spekulation.