Maria, jag är med dig! :)
Men ibland får man, som sagt, vara lite hårdhudad. Det är ganska enkla kriterier när det gäller akvarium; läs mig nu...
(Man måste nog inse att fiskar blir sjuka då och då.)
Alltså; Grundregel nr.1; Planera: fiskar, miljö, storlek på kar samt vattenvärden för dessa och vidare betingelser för de fiskar du planerar att ha i ditt kar. När man fixat detta, se till att ha en "resort", ett eller flera "kaos"-kar för alla eventualiteter.
(det där var många regler i en enda post, men de hör ihop).
Kjell belyser en grej som jag faktiskt inte tog upp förut, men som är ack så viktig - brevid de andra kar du har - ha ett karantänkar för nyinköpta fiskar - då kan du på ett par dagar direkt se om en eller flera fiskar visar tecken på sjukdom eller svaghet. I detta kar (då du har dom i karantän) kan du isåfall, medicinera dom eller helt sonika lämna tillbaka dom till affären!

Akvariehobbyn är som att lära sig cykla. Jag skulle vilja påstå att ju mer man läser om vattenvärden, kemikalier, sjukdomar o.s.v. ju mer bekymmer får man med detta (i initialskedet).

Alltså, vad jag menar är; Om man börjar i liten skala, ett hyfsat stort kar runt 70-100 liter - sätter fisk däri, you name it; Platy, Guppy eller vad du vill, väntar, iaktar - ser tiden an så brukar det klara sig. Bry dig inte om allt prat om Nitrit och nitrat, ph-värde Kh, gh, iq och allt vad där är - folk har för jösse namn haft akvarium i 200 000 år utan att bekymra sig för detta i början, dessa värden är till till för att hålla en balans i mer avancerade kar (ja, nu har jag fått sagt det också,- snart avstängd från forumet)
Råkar man ut för någon sjukdom, så isolera fisken, ta ur den ur akvariet och sätt den i ett annat. Om den inte klarar sig - så gud förbjude - då klarar den sig inte och dör... Men, man kan försöka medicinera den isolerat - man behöver inte medicinera hela sitt vanliga kar, i de flesta fall då bara en eller ett exklusivt antal fiskar får sjukdomen. Här måste man dock ha stenhård koll på resternade fiskar! (inkubationstid o.s.v.) och faktiskt vara förberedd och påläst på vissa sjukdomar som slår snabbt och på hela fiskbeståndet (men dina ögon gör oftast jobbet bäst).

Du behöver inte en läkarbok för fiskar - du behöver bara lära dig/veta hur friska fiskar ser ut och beter sig - och avlägsna de som inte uppfyller kriterierna. Ta ur dessa, sätt dom i ett annat kar - medicinera, om nödvändigt, annars om dom dör... köp nya - som Metallica sjunger; Sad but true...

:)