Ääähummm..hhmmm... Vad är det ni gör när ni saltar? Varför saltet, och till vad?

C.Cilklid! Du skall veta att jag har den största respekt för din kunskap - Jag menar verkligen detta, och jag hoppas att du inte tar mitt inlägg här som något löjligt mot-tjafs - men jag begriper inte riktigt vad de vitaminer du rekommenderar gör för att få Discusen mera hemtam i karet eller att stimulera ett mera "vågat" beteende. Upplys mig, jag vill verkligen veta![:o]

Vitlök, när den pressas, bildar ett ämne som heter allicin (och jag har för mig att det är detta som ger den starka lukten) som inte existerar när vitlöksklyftan är rå, dvs, i opressad form. Detta ämne är oerhört rikt på antioxidanter som hämmar och motverkar div. sjukdommar både hos människor och djur.
Vitlök innehåller bl.a. aliin, allicin, kiselsyra, vitamin A, B och C. Dessutom små mängder mineraler som: natrium, selen, jod, kalium, järn, kalcium, fosfor, zink, krom, magnesium och koppar.

C.Ciklid - Jag har en uppgift - och det är att kolla var de röda mygglarver vi ger vår fisk kommer ifrån - är det som du säger i citatet (länk);
"Nackdel är att det oftast fångas i områden där vattnet är fullt med massa flagellater, mask och bakterier.
De finns i stora mänger i floder, träsk små sjöar. Tyvärr finns de också rikligt i olika onaturliga miljöer som avlopp, kloaker, etc."...

... så är ju vattnet riktigt högt!

Jag har dock svårt att tänka mig att svenska tillverkare har denna process från levande mygglarv till frusen akvariefiskmatprodukt och plockar RM från kloaker o.dyl. Eller är det så att man importerar från ställen där dessa förhållanden gäller? Detta måste vi ju kolla upp, eller hur?

Det är fortfarande så att jag efterlyser en faktastudie (en gång för alla) om de röda mygglarvernas skadliga inverkan på våra fiskar.

Återigen, C.Ciklid, jag hyser den största respekt för ditt kunnande, jag är inte motståndare till dina teser och idéer, jag vill veta mer och insupa fler fakta från din kunskap!!!