kopierade från klaras.se. "Pajformen ställer jag på diskbänken där ett lysrör är igång hela dagen. Rumstemperaturen varierar mellan 15 och 22 grader vintertid. Jag använder ingen syresättning, det räcker med den vida ytan som pajformarna har. Kläckning har skett efter 24 till 30 timmar.
Här har de just börjat kläckas. Till höger i bild syns de första kläckta nauplierna, resten av formen innehåller ännu okläckta och till vänster syns skal från de som kläckts.

Jag blandar 7 dl kallt vatten med 3 strukna teskedar havssaltflingor (Falkens gourmetsalt, finns i dagligvarubutiker). När saltet löst sig häller jag på 1 ml artemiaägg (Hobby). Sen får formen stå tills äggen kläcks. När tillräckligt många har kläckts täcker jag över 2/3 av formen med en tidning. De kläckta nauplierna söker sig då mot ljuset på den otäckta sidan och jag suger upp dem med en medicinpipett. Jag trycker ut dem i en artemiasil och sköljer dem i en skål kallt vatten. Därefter matar jag fiskarna genom att jag doppar silen i akvariet. Perfekt mat för yngel och även de vuxna fiskarna uppskattar att få jaga levandefoder, de far runt som tokiga.
Har du inte kläckt artemia förut - varför inte prova detta enkla sätt..."
Lycka till!