Sorg idag..

Kakaduacikliden är ju vad kan man säga en fisk som är ganska långt ner i akvariet och den kommer ju från ungefär samma område som tetrorna och "anakin" men det är ju isånnafall platysen den inte går med i naturen. Men det där med att den är revirhävdande då ska du ju tänka på att du inte har någon fisk som är revirhävdande och när dem blir revirhävdande så brukar tetror stimma väldigt bra så det kan nog gå men då får du itne ha för många och lite mer gömställen och föremål som kan markera deras sk. revirgräns.

Jag måste tyvärr säga att Anakin är borta nu.. tillsammans med en av guldancistrusarna vi köpte igår.. Sambon märkte det imorse och tog med dom till affären med ett vattenprov.

Provet var bra, ingen ammoniak, ingen ammonium, ingen nitrit och ingen nitrat typ.. det gick knappt att se några värden..

Men vi måste väl ha fått en bra balans och kultur då antar jag... att ammoniaken blir ammonium som blir nitrit som blir nitrat som växterna tar upp, och det märks ju med tanke på hur växerna växer.

Men dom på affären svamlade att ammoniaken var ett stadium kom efter nitriten.. det är ju inte vad jag läst.. det låter ju som rappakalja om man jämför med det jag skrev ovan.. dom sa dessutom när vi köpte Platys att "om man har tur kan man få yngel efter dom" Hallå.. våra parade sig samma kväll vi fick hem dom och är lätt runda nu.. :/

Men iaf, när vi ringde igår, så hade dom fått in guldancistrusarna då och vi frågade om dom skulle vara i karantän typ ett tag först eller om vi kunde köpa dom, "Njae, det räcker att dom vilar några timmar så" och dumt nog så köpte vi igår en stor och en liten och imorse låg ena den mindre och Anakin döda båda två.

Men iaf så fortsatte dom hävda att det var vårat vatten som säkert var felande, men hur kan det vara det undrade vi då värdena var bra?

Det svarade dom dock inte på, och idag när vi var där så låg massor av Guldancistrus döda i det akvariet.. :(

"Ja, men det är alltid några som dör" menade dom.. Det var säkert 80% minst som dött ju, alla låg här och där.. usch..

Jag var ledsen för Anakin, hör och häpna, jag- en 28 årig tjej började gråta värre än ett barn.. inte såå öppet, mer att bara tårarna började rinna och knappt gick att stoppa.. pga Anakin.. :(

Var så ledsen..

Jag stod och tittade på ancistrusarna, (dom vanliga mörka) och fastnade för en annan, för jag ville ha en ny.. men hon menade att vi borde vänta några veckor..

Men jag ville ju.. men fick vända därifrån och storgråtandes gick jag ut ur affären.. nu får jag skämmas som skriver detta.. :)

Men jag var så ledsen för sambon fick ju lämna Anakin också där, lämnad att kastas i en papperskorg.. jag hade ju viljat sett honom igen.. :(

Sen efter jobbet gick jag ändå dit och sa att jag ville ha en.. hon tyckte inte det var bra..
Vi får chansa isåfall, dör han så är det en risk vi tar sa jag..

Men nu när vi fått i honom i karet så är han (ja, vi säger han nu också, men det är ju en h*n) väldigt framåt, mot andra fiskar och väldigt framåt och simmar runt på ett helt annat sätt än vad Anakin gjorde..

Vi var ju rätt oroliga och visste inte om Anakin egentligen åt ordentligt, han såg inte åt ärtor, inte broccoli, inte algtabletter, och ja, han satt på rutorna ju, men "tuggade" inte liksom utan mest flyttade sig runt..

Jag tror han måste varit svag eller sjuk, och sen hade vi ju en nitrithöjning för 2 veckor sen, det tog en vecka att få ner med hjälp av vattenbyten och under den tiden var han rätt mycket uppe vid ytan och andades.. så han kanske tog skada då..

Men han har aldrig rört sig som denna mörka och den stora Guldancistrusen som fortfarande lever gör, dom är otroliga tillsammans, har hälsat på varandra typ och simmat bredvid varandra.

Anakin var aldrig intresserad av andra, reagerade knappt om nån var i närheten av honom, om inte Platysarna puttade till honom, då flydde han typ.. var väldigt liten och osäker och så, dom här är verkligen framåt vilket är underbart att se..

Anakin brydde sig nästan inte om nånting egentligen.. :(

Det gör dessa.. så jag tror och hoppas att dessa är friska..
Dom har ätit och "dammsugit" skepp och rötter och växter och botten och ja, dom är överallt och "tuggar" liksom riktigt, så det ser ut som dom äter..

Ja, det är vad som hänt mig idag..

Destiny heter nya mörka Ancistrusen.. och Andromeda heter den gula..