Zirconia skrev:Ja, jo, jag håller med om rött var väl lite att ta i, men det blev så, vi trodde liksom att gruset skulle trycka ihop den iaf så den inte skulle synas, men det blev inte så tungt att det gjorde det, och därför syntes det, men det stör inte oss som sagt :)
Men jo, annars hade det väl varit finare med grått och svart kanske men ja, det lyser upp lite som sagt iaf :)
Nä, bakgrunden sitter bra ändå, vi körde ner den rakt ner och det är ju nät på sidorna som håller tätt på sidorna liksom, och bakgrunden var väl ca 1-3cm smalare än själva karet. Jag tror vår var 77-78 och akvariet är 80 och höjden var 37 och vi har 40cm högt akvarium.
Men det blev bra ändå.
Och den sitter stenhårt ändå (om man inte vickar och grejar själv på den då, men det kräver mycket kraft ändå liksom) med hjälp av gruset bara bakom och framför.. så vi satt inte fast den med nånting.
Eftersom vi hade vatten kvar så skulle det blivit krångligt, och andra hade satt ner bakgrunder i "fyllda" kar och det gick bra utan silikon och liknande, så vi testade och det funkade iaf :)
Jag ser att du satt dit bakgrunden den utan att limma fast den, det var intressant eftersom jag ochså skulle behöva montera lite bakgrunder men tycker det är för jobbigt att tömma och börja om från början.
Men vad jag funderar på är om den flyter för gör den det finns ju en risk att den flyter upp om den lossnar och i värsta fall skadar något något, tex lysrör.
När det gäller ditt röda liggunderlag så behöver du inte ha det ända fram till framrutan utan skär bort 1-2 cm och lägg grus där så slipper du se kanten, det kanske är lite besvärligt när du lagt dit den redan men det borde nog gå att fixa.