C.Ciklid skrev:1dl/100l vatten. Alltså 1/4dl salt till ditt akvarium. Den saltmängden är ingen större skada för sötvattensfiskar. Salt brukar man ha i vattnet vid sjukdom kombinerat med höjd temperatur. Brukar hjälpa mot de flesta sjukdommar m.m. Vissa tom saltar akvariet i förbyggande syfte.
Vad det gäller vattenkvaliten så kan du lätt kontrolera det med hjälp av test stickor som finns att köpa på zooaffären. JBL´s 5 i 1 vattentest mäter No2 (Nitrit), No3 (Nitrat) KH, GH och pH. I ett så litet akvarium är det svårt att få stabila vattenvärden och stor risk för nitrit=gift.
//Camilla
Nu är det så att jag behandlade min fisk i separat kar (à 2 L) 21/5 tillsammans med 1 hel tablett Bactopur enl.anvisning i 30 min., rensade ordinarie akvarie på ca 25% av vattnet och fyllde på med nytt, också enl. anvisning. Släppte i kampisen och nu, den 24/5 har den förlorat ytterligare fenor. De blir som beskrivet först bleka, därefter "fransiga" för att till sist tyna bort. Vad jag undrar över är att han är så otroligt pigg och aktiv, eller kan det vara så att det hör till sjukdomen också?
Ska köpa nitritstickor och kolla, men jag tycker att jag efter svamp-svängen bytte vatten, och "städade" hela akvariet, inkl. stenar, pump och termostat.
Finns det fortfarande hopp då han är pigg?
Tack för att det finns kunniga fisk-människor där ute...
MVH/// Anja och " Alex fisk".:confused: