elisabeth62 skrev:Tack alla ni som svarat! Men oj vad mycket jag inte berättat. Jag skall ta det så kortfattat jag kan.
Vi har haft akvariet igång 7-8 veckor. Problemen började när vi köpte de första fiskarna, 20 stycken, samt 1 st hummer. Efter cirka 2 veckor hade vi bara 1 fisk kvar, alla andra var "försvunna".
Nu har vi ordnat ett eget akvarium till hummern där han har sällskap av 3 små barber av någon sort. Så igår köpte min man nya fiskar som sällskap till den guldguramihanne som överlevde hummerns hunger. Det var:
2 guldgurami honor
2 platy
2 algätare (siamesiska tror jag)
13 pyttesmå tetror
8 guppy (3 hanar + 5 honor)
Akvariet är på 54 liter. Vi har en bra pump och vattentemperaturen ligger på cirka 25 grader. Jag matar ytterst lite 2 gånger om dagen. Jag gör delvatten- byten på ungefär 10-15% 1 gång per vecka och har även använt Easy-Life i akvariet. Det senaste bytet gjorde jag igår innan de nya fiskarna kom. Dom fick flytta in i akvariet enligt alla konstens regler.
Nu har alltså guramihonorna dött. Dom var mycket hårt ansatta av guramihanen. Dessutom har nu en guppyhane dött. Det här känns inte alls bra men jag vet inte hur jag skall lösa den akuta krisen. Alla tips mottas med största tacksamhet.
13 tetror eller 8 guppy ær ungefær vad du kan ha i karet. Jeg tror problemet ær øverbefolkning. Bakterierna i filtret kan inte hinna nedbryta nitriten.
Du måste tyværr skilja dig av med dom flesta fiskarna.
Ps. Guldgurami och algætare blir før stora før ditt akvarium...
pps. Det ær nog inte en hummer du har... Dom lever i saltvatten. Det ær nån sorts kræfta och som du har erfarat går det inte att ha dom med fiskar. Desutom kan vissa arter bli ganska stora.