GasseG skrev:Jättefint där Måns. Men att y/100 "nytt" vatten försvinner, ska inte den vara exponentiell också? Jag menar bara att för varje ny liter som adderas till karet så kommer mängden "nytt" vatten som åker ut att öka.
Det är det som är det fina i kråksången att y är exponentiell som du ser senare i lösningen. Vi börjar att sätta upp samband utan förutfattade meningar och sedan hoppar en exponentialfunktion ut under resans gång.
Din egna föreslagna lösning stämmer på "ränteproblem" dvs om all insättning och uttagning sker en gång i minuten. Medan min lösning stämmer för ett kontinuerligt utbyte.
dvs om vi använder en enliters glassförpackning och tar ut en full förpackning per minut och lägger till en ny med nytt vatten så stämmer din (i teorin).
Men min stämmer om vi har en slang som ständigt pumpar in nytt vatten och en slang som tömmer ut i samma takt.
För praktiska ändamål så är nog lösningarna likvärdiga om vi inte ska byta väldigt stor andel av vattnet. Antagligen så kommer de effekterna som Kjell påpekade ha större betydelse än vilket sätt man räknar på.
Så använd du ditt eget sätt eftersom det är lättare och du förstår vad du gör.