Harley50 skrev:Jag blev lite förvirrad av dit svar så jag var tvungen att ta reda på fakta följande gäller
enligt det morfologiska artbegreppet är perualutm altum och scalare av olika art i och med att dom har olika karaktärer
enligt det biologiska artbegreppet är troligtvis alla former av scalare samma art i och med att dom troligtvis kan få en reproduktiv avkomma
enligt det fylogenetiska artbegreppet är alla peraltum altum scalare olika arter i och med att dom har olika karaktärer det innebär att framodlade former av platy tex röd med vita fenor är en ny art jämfört med en platy som vit med röda fenor.
i och med att det fylogentiska artbegrepet gäller i dag inom vetenskapen får jag ta av mig kepsen och medge att du hade rätt Kjell.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Med andra ord, jag hör ingen föra en massa liv över att mäniskor kallar platys för: Korallplays, Wegtailplatys och Musse PiggPlatys. Det är helt enkelt populärnamn för att vi ska veta hur fiskarna ser ut när vi talar med varandra.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Men när någon kallar en scalare för peru altum då tar det hus i h ..v .e, jag kan förstå att det namnet har uppkommit då jag har båda arterna och det finns en hel del likheter. Men hur ska jag kunna förklara för någon annan vad jag har om det bara är en rätt och slätt scalare? [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag tycker att det är helt ok med populärnamn tills det finns latinska namn klara att använda, jag tänker till och med ta till min demokratiska rätt att göra det he he he he.[/FONT][/SIZE]