Sonja skrev:
Hm... vildformen av red cherry... få se hur rommen ser ut sen och om det ev dyker upp någon röd också.

Swen Frank hade sett att det annonserades ut vildform av red cherry i någon butik i Sthlm. Så dom verkar vara i omlopp.

Ett litet expriment du kan göra är att placera dit en red cherryhona och hålla noggrann koll på henne. Om hon får rom måste hon flyttas och sen kollar du om det blir yngel. Blir det det så är det troligen det du gissar. Men du bör inte blanda olika sorter utan får du bastardungar bör du hålla dom för sig själva.

Hej allihop :)

Jag vill mana till en viss försiktighet här.

Räkorna på bilderna som Radioativa räkor har postat, är rätt lika det räkor som sålts i stockholmstrakten som Caridina cf. babaulti "blå". Men det är lite svårt att säga helt säkert.

Jag har själv ett helt gäng av de sk. blå babaulti. Personligen är jag osäker på om de verkligen är Caridinor eller Neocaridinor. Jag skulle i alla fall personligen inte ha dem med körsbär eller white pearl, annat än under kontrollerade former, för att då se om de korsar sig.

Till saken hör, att jag även har vildformen av körsbär, Neocaridina heteropoda. Mina viltfärgade körsbär härstammar från en gammal stam med både röda och viltfärgade räkor, de får alltså några röda avkommor också. Körsbären efter denna stam har grön rom !. Min stam med viltfärgade N. heteropoda är inte identiska med de räkor jag köpt som Caridina cf. babaulti "blå".

Jag har även en annan mer nyligen importerad stam med körsbär, dessa är lite ljusare röda och har gul rom. De ser heller inte riktigt ut som de gamla körsbären i kroppen, även om de är lika.

Jag har hittat information om att där skulle kommit en annan röd N. heteropoda stam till tyskland, som inte var helt identisk med den gamla. I artikeln framfördes frågan om den tillhörde en av de andra underarterna av N. heteropoda. Tyvärr har jag inte lyckats hitta artikeln igen. Men bilden som bifogades artikeln, överensstämmer tämligen väl, med de ljusare körsbären med gul rom.

Eftersom Neocaridina heteropoda har ett stort utbredningsområde, med flera beskrivna underarter. Så skulle jag vilja avråda, från att korsa ev. misstänkta men ej artbestämda, vildfärgade körsbär. Med de stammar av röda körsbär vi redan har i landet. Det är ju mycket troligt att dessa nya räkor inte tillhör samma underart, som de vi redan odlar.

Jag skulle också vilja be alla, att försöka låta bli att odla på dessa White Pearl x Körsbärs hybrider, annat än under mycket kontrollerade former. För förutom att de inte är vackra, så riskerar de att leda till att vi tillslut, bara hittar dassigt färgade hybrider, som ingen vill ha i butikerna.

MVH/Anita