Pannecke: Finns det ingen annan växtnäring man kan ge, förutom PMDD? Jag vet att pmdd är bäst men jag tycker det verkar krångligt. Jag vill inte ägna så extremt mycket tid åt akvariet. Det jag känner är att även om jag började med PMDD så skulle man inte kunna SLUTA med det sen, dvs, om man glömmer ett tag eller helt enkelt inte har lust mera, så är det kört, för då får växterna som vant sig med detta en chock.
Tidigare har jag haft sällskapsakvarium i 10 år, tillsatte aldrig gödning och växterna mådde jättebra. Jag kommer att satsa på att köpa/odla skott av de växter jag redan har som trivs och skippa javaormbunkarna, men självklart finns det säkert något ämne som även dessa växter skulle vilja ha mer av.
Ja visst är det en anibuas barteri var. nana, jag orkade bara inte skriva ut allt :P Där dom gröna prickarna sitter var det förut mer alger, som ancistrusen har ätit upp. Men dom cirka 5-6 blad som är helt täckta av en grön matta vill han inte äta på.
Tack för förslag om växter, ska titta upp det. Nummer tre skulle jag vilja ha mer av för den växer bra men inte tillräckligt snabbt för att jag ska få den djungel jag vill ha. Men min syrra har sådan så jag ska försöka få fler skott av henne.
Finns det något man kan göra som algerna INTE gillar?
byta vatten oftare, i så fall hur ofta och hur mycket? (tillsäger Aquasafe vid byte). jag antar att det är dumt att slamsuga runt växterna, där ligger ju alla näringsämnen till dom, så det gör jag inte.
jag tror faktiskt att ett annat skäl till att algerna breder ut sig är att det har blivit ljusare ute. akvariumet har ingen direkt sol, men står i ett mycket ljust rum där solen precis passerar förbi utan att direkt komma på akvariet. vi har hängt för en handduk för att skydda mot ljuset men algerna har blivit fler sedan det blev ljusare ute, så det är väl en faktor. tyvärr är det enda stället i lägenheten där ett akvarium kan stå.