oj, hade inte märkt att ni svarat så mycket här! tack för alla svar. det är bara javaormbunkarna som inte trivs, alla andra växter växer jättebra och får flera blad i veckan. jag använder ingen gödning alls.
jag har ingen nitrit i karet, har dock inte tittat efter hur mycket nitrat jag har, det är väl ett näringsämne som algerna gillar, borde kanske kolla det.
jag slamsuger endast på de öppna ytorna, vill inte hålla på och rycka i växternas rötter. flera av växterna har rötter som sträcker sig långt under sanden (har jag sett underifrån, det står på en ställning).
det är nog sant som någon sade, att det är brist på några näringsämnen i vattnet (de som javaormbunkarna saknar nu), och att algerna trivs ändå.
men om man betänker att samtliga javaormbunkar nu håller på att dö, medan alla andra växter frodas - vore det då inte bättre att byta ut dessa javaormbunkar mot någon snabbväxande växt som trivs bättre? jag tycker det borde göra skillnad... en döende växt är väl som godis för algerna?
försöker göra regelbundna vattenbyten men har inte bytt så mycket som 30% varje vecka, utan mer 15% i veckan. kramar bara ur filtret när det är riktigt riktigt skitigt, blir cirka varannan månad.
nu fick jag lite att fundera på.