Kjell Fohrman skrev:Vet inte vad du har för statistiskt underlag som gör att du kan slå fast att 99% av dom som köper guldfiskskålar gör det för att ha guldfiskar i dom - fram med bevis.
Sedan visst - vissa fiskar kräver skyddade sidor men dit hör inte guldfiskar.
Vissa fiskar är väldigt syrekrävande men dit hör inte guldfiskar.
Så jag kan inte förstå hur det kan vara bättre att ha guldfisk i ett 40 liters akvarie än i en 40 liters skål (det är ju ändå den minimumstorlek som skall gälla nu).
Nej jag har inga bevis. Men du vet lika väl som jag att de vanligaste fiskar i fiskskålar är just guldfiskar. Det är ju inte heller så lätt för folk att förstå att dessa skålar är alldeles för små för guldfiskar när butiker fortsätter att sälja dem till guldfiskar. Ja de heter ju tom guldfiskskålar.
Det är givetvis inte bra att ha guldfiskar i 40 liters akvarier över huvud taget. Men det är väl svårare att ha en bra filtrering i en kupa och guldfiskar kräver bättre filtrering än många andra arter eftersom du skiter ner så mycket.
Men visst, skulle man tydligt informera om fiskarnas behov och sluta sälja skålarna som guldfiskskålar. Och skulle man tydligt informera om att dessa skålar är olämpliga som akvarier till de flesta arterna utom räkor, dvärgkardinalfiskar och några få till arter. Ja då skulle inte jag se det smom något större problem att de säljs. Men hur många affärer som säljer fiskskålar rekommenderar eller ens säljer dvärgkardinalfiskar?!