Det är möjligt men vad säger att de vet bättre än akvarister om hur fisk skall hållas i akvarium.

Tja, det beror väl på vilka akvarister vi pratar om ;) Men jag håller med om att de borde ha gjort mer research innan de skrev lagen. Att de inte tog kontakt med akvarister (?) i sitt research misstänker jag kan ha berott på att de antagligen ville vara oberoende av grupper/organisationer som även har andra intressen än fiskarnas bästa. En bransch som bedriver kommersiell verksamhet är ju oftast färgad av sina egna intressen. Med detta menar jag inte att akvarister inte bryr sig om fiskarna, men att det kan finnas intressekonflikter. Fast visst är det synd att de inte tagit till sig av de kunskaperna som finns bland seriösa akvarister.

Kan väl förövrigt sägas att jag har hållit föredrag om akvariefisk både för djurskyddsmyndigheten och för Miljö och Hälsa-inspektörer och då bl.a. tagit upp hur felaktig lagstiftningen är i vissa delar. Det har ännu alderig hänt att någon av dessa har sagt emot mig - eller ens försökt argumentera för det som står i lagen. Så jag har ingen aning om varför de skriver som de gör - vad jag tror är att de helt enkelt skiter i akvariefisk och vad det står om dom.

Nja, varför skulle de ha skrivit lagar som gäller just akvariefiskar då? Jag tror snarare att det beror på goda intentioner kombinerade med bristande kunskaper.