Jolene skrev:
Jag bor i en bostadsrätt jag äger alltså min tomt, jag har två hundar och nu undrar jag om någon där ute vet vad som gäller om mina hundar dödar eller skadar grannens katt på min tomt??

:confused:

Ingen aning... men jag har själv begravt en katt (en iller, tre harar och ett antal fåglar) som mina "gamla" hundar tog död på.
Nu bor jag förståss på landet och det är kanske en annan sak... men hur ska du få dina hundar att låta bli katterna som kommer in på deras revir??
Jag har själv katter nu för tiden och eftersom jag vet hur mycket dom kan råka ut för har jag valt att låta dom vara innekatter!
En del hundar "tål" inte katter... eller andra djur överhuvudtaget!

Personligen tycker jag att kattägaren har samma ansvar för sin katt som du har för dina hundar... du kan ju inte komma och begära skadestånd om nån skulle köra på och din lösspringade hund... vad är skillnaden?
Jag tycker det hade varit en annan sak om dina hundar sprungit in på deras tomt och haft ihjäl katten... då hade det varit ditt fel!
Det är väl ingen som lämnar sin fågel eller mus/hamster utan uppsikt när man vet att det finns katter som grannar??

Men om du inte redan gjort det, så kan du väl åtminstånde varna din granne med att dina hundar "hatar" katter och kanske riskerar att bita ihjäl den om den kommer in på din tomt!

[SIZE=1](Ändrat p.g.a felstavning :p ![/SIZE]