Oj vad många inlägg det har blivit sen jag var inloggad sist :eek: Jag kan ju inte svara på alla men ska iaf försöka svara på några frågor som är mer eller mindre riktade till mig.

en man sade att om alkohol o nikotin hade uppfunnits i dag , hade det varit forbjudet!!!!!!!!

en annan man sade , att om kanabis hade sålts under ordnade formar så funkar det bra !!!!!!!

alkohol o tobak säljs i dag under ordnade formar funkar det ??????

varför finns alkoholister /kanabinister idag

Jag har inga illusioner om att man kommer att få ner allt missbruk till 0 hur mycket man än försöker och vilken politik man än för. Men jag tror att man kan minska riskerna om försäljningen sker under ordnade former ja.

Sen tycker jag inte att Sveriges restriktiva och delvis hysteriska alkoholpolitiken är så värst effektiv. Man väljer att lägga fokus på tillgång och priser istället för på de mänskliga och sociala faktorerna som oftast ligger bakom missbruket. Högre priser och minskad tillgång har aldrig stoppat missbruk och kommer aldrig att göra det. Inte heller skrämselpropaganda. Men frihet, saklig och neutral information och ett riktigt intresse för människors levnadsvillkor skulle vara mycket effektivare. Sen är jag väldigt glad över 18-åldersgränsen.