Daniel Blom skrev:Det är ändå ett enkelt sätt att få växterna att trivas & växa (tycker iaf jag, som har motsatsen till gröna fingrar) samtidigt som det är tämligen ofarligt för fiskar & människor om man följer instruktionerna.
Hur vet man att det är ofarligt om man följer instruktionerna? Man trodde säkert att DDT, rocagil (stavning?) m.fl. var ofarliga om man följde instruktionerna. Om man inte använt den aktuella substansen på ett visst sätt tidigare kan man ju inte veta om den har ev. skadliga effekter. Att en substans är t.ex. cancerogen märker man ju kanske inte förrän efter en längre tids användning i en större population.
Doserna man ger i akvarium av gluteraldehyd är väl satta för att man ska få en viss effekt på växtligheten, jag har svårt att tänka mig att man tagit hänsyn till någon säkerhetsmarginal vad gäller t.ex. allergiframkallande effekter. Även om det kanske är låga koncentrationer sett ur ett säkerhetsperspektiv, betyder det i allmänhet bara att risken att drabbas är mindre, det finns oftast inga helt säkra "doser".